Spełnienie w życiu – 8 skutecznych blokad, aby go nie doświadczyć

„Mam blokadę, czuję się zablokowany” albo gorzej – „mam wiele blokad” – takie zdanie często pojawia się w gabinecie terapeutycznym. W terapii Gestalt istnieje koncept, który pozwala w jasny sposób przyjrzeć się temu: Jak to się dzieje, że się blokujemy. Blokujemy się to znaczy, że nie realizujemy tego czego pragniemy. Aby finalnie móc doświadczyć spełniania i satysfakcji. Pearls, twórca terapii Gestalt wyraża się bardzo jednoznacznie. „Każdy ma obowiązek ukierunkowania swojego życia na to, czego pragnie”.

W trakcie sesji psychoterapeutycznych, pracy z grupami i psychoterapii własnej widziałem ten fenomen wielokrotnie. Dziś podzielę się z Wami tym jak wygląda cykl doświadczania i y na każdym z etapów. Może być to inspiracją do przyjrzenia się tym obszarom życia w którym nie doświadczamy satysfakcji i spełnienia.

 

Koncepcja cyklu życia powstała dzięki Zinkerowi. Zafascynowała mnie swoją prostotą. Zinker pokazuje jak człowiek przechodzi przez kolejne fazy realizacji potrzeb, które się pojawiają. Blokujemy się w konkretnych fazach. Poznanie faz może być dobrym drogowskazem, zrozumienia przyczyn nierealizowania naszych pragnień.

Wyobraźmy sobie życiową sytuację. Jest 23:41. Leżę w łóżku. Chcę już spać, ale nie mogę. Próbując bezskutecznie zasnąć napotykam blokadę na pierwszym etapie. Co czuję?

ETAP WRAŻENIA

Czuję jakiś dyskomfort. Dokładnie – ściska mnie w żołądku. Ten właśnie etap doświadczania nazywa się WRAŻENIEM. Wrażenie jest moim doznaniem z ciała, z którego mogę lub nie zdać sobie sprawę. To, że próbuję zasnąć i nie zdaję sobie sprawy z głodu to właśnie pierwsza blokada. Blokuję wrażenie głodu.

ETAP ŚWIADOMOŚCI

Połączenie ścisku w żołądku i faktu, że ostatni posiłek był o 20:20 daje mi uświadomienie. To drugi element cyklu. Mogę też tutaj doświadczyć blokady: „Jest już późno, to za późno na jedzenie”, wtedy próba zaśnięcia na siłę będzie doświadczeniem blokady etapu świadomości.

ETAP MOBILIZACJI

Zaczyna się walka wewnętrzna. Iść do lodówki, czy zignorować to? Ta faza, to faza mobilizacji energii. Trzeba zmobilizować jej sporo, żeby wstać z łóżka, iść do kuchni, etc. Jeżeli wstanę… To będę już w kolejnym etapie. Ale mogę też próbować przez 30-40 minut mobilizować energię. Głownie będzie ona tracona na walkę wewnętrzną: „czy warto?”, „czy nie za późno!”, „jak mam być w formie, jeśli jem po 23!”. Wszystkie te obawy będą właśnie blokowały moją mobilizację energii.

ETAP DZIAŁANIA

Otwieram lodówkę, szukam, układam nieskończoną ilość kombinacji między tym co względnie zdrowe, na co mam ochotę i co mnie zasyci. Przygotowuję kanapkę. Ale mogę też zjeść chipsy, spróbować cukierka, czekolady, rzeczy które nie przyniosą mi spełnienia. To byłaby blokada działania – a dokładnie nietrafione działanie, które doprowadza do frustracji.

ETAP KONTAKTU

Kolejna faza to faza KONTAKTU. Czyli tego momentu, kiedy potencjalnie moja potrzeba spotyka się z zaspokojeniem. Co to za przeżycie! Czuję każdy smak, wszystkie składniki. Jeśli zadałem sobie trud i posoliłem moją kanapkę to mam wrażenie, że czuję kubkami smakowymi każde ziarnko soli. Ale mogę też kanapkę wchłonąć, prawie połknąć, zjeść w mega przyśpieszeniu. To byłaby blokada kontaktu. Czyli nie skupiam się na jedzeniu, tylko pożeram.

ETAP WYCOFANIA

Wracam do sypialni. Ale mogę jeszcze postać w kuchni. Mogę szybko zjeść jedną i sięgnąć po więcej. Mogę się przejeść. To byłaby blokada wycofania, kiedy nie wiem, w którym momencie należy się wycofać.

ETAP ASYMILACJI

Zatrzymuję się na jednej porcji. Wiem, że chwilę potrwa zanim poczuję sytość. Leże i cieszę się smakiem zjedzonej kanapki. Blokada w etapie asymilacji polega na przechodzeniu od razu dalej, na przykład sięgam po smartphone, Netflix, Candycrush, żeby nie doświadczyć stanu leżenia i czekania na sen.

 

Tak wygląda cykl doświadczania Zinkera. Pokazuje, jak zaspokajamy, często automatycznie, każdą potrzebę. Trudności pojawiają się przy blokadach w danej fazie cyklu. Kiedy powtarzam ją i nie prowadzi ona do zaspokojenia. W nieskończoność próbuję tego samego lub zwlekam i nie przechodzę do kolejnej fazy płynnie. Wtedy dobieram sobie poczucie satysfakcji. Warto popatrzeć na to jak jemy, lub jak zaspokajamy nasze podstawowe potrzeby, bo często będzie to wskazówką do tego co dzieje się z naszymi dużymi potrzebami na całe życie.

 

W kolejnym wpisie podzielę się tym jak rozpoznać nasze blokady w ważnych życiowych tematach. Zmiana pracy, poszukiwanie partnera lub partnerki, bycie w kontakcie ze znajomymi. Jeśli masz pytania podziel się nimi w komentarzu.

Leave a Reply

Your e-mail address will not be published. Required fields are marked *

en_GBEnglish (UK)
pl_PLPolski en_GBEnglish (UK)