Coaching biznesowy — co to jest?
Coaching biznesowy to technika, która polega na indywidualnej i intensywnej pracy z pojedynczą osobą z organizacji, aby pomóc jej przygotować się do wyzwań przed nią stojących i osiągnąć wymierne rezultaty dla biznesu.
Coach pracuje indywidualnie, aby zapewnić Klientowi 100% poufności i komfortu. Dzięki temu stwarza przestrzeń do szczerości, autentyczności i przechodzenia do rzeczy podczas rozmowy bez zbędnego owijania w bawełnę.
Coach pracuje w oparciu o cel. Analizując problem razem z Klientem, może sformułować target jako pracę coachingową. Dzięki temu koncentruje cały dostępny czas coachingu na tym, aby służył wypracowaniu realnych i łatwych do zastosowania rozwiązań. Unika zbędnego omawiania szczegółów trudnej sytuacji z Klientem. Wchodzi w szczegóły o tyle, o ile ma to posłużyć rozwiązaniu problemu tu i teraz.
Coach tworzy z Klientem nowe, gotowe do użycia rozwiązania. W trakcie pracy dokonuje przeglądu tego, co udało lub nie udało się zrobić. Bierze pod uwagę możliwości czasowe, organizacyjne i kompetencyjne Klienta. Unika teoretyzowania, za to posługuje się teorią tylko i wyłącznie wtedy, kiedy jej zastosowanie może znacząco poprowadzić Klienta do przodu w kierunku celu.
Coach pracuje w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że nie trzyma się kurczowo planu w często zmieniającym się środowisku organizacji, ale dopasowuje się do aktualnej sytuacji Klienta. Dzięki elastyczności każde spotkanie z coachem przynosi korzyści Klientowi. Niezależnie do tego, co dzieje się aktualnie w organizacji, nie trzeba zwlekać, ponieważ każdy moment jest dobry do zastosowania coachingu.
Warto skorzystać z coachingu biznesowego w sytuacjach, kiedy:
– dana osoba brała udział w szkoleniu i chce zastosować zdobytą wiedzę w rozwiązaniu konkretnego zagadnienia związanego ze swoją pracą,
– osoba zajmuje nowe stanowisko (awans), przejmuje nowy zespół lub dostaje nowe zadanie, znaczące z perspektywy celów organizacji,
– zmieniają się oczekiwania biznesowe i dział lub zespół potrzebują zmodyfikować charakter i sposób swojej pracy,
– dana osoba w organizacji ma poczucie, że nadal pracując w taki sposób jak dotychczas, wypali się, lub że jej sposób pracy nie jest efektywny i wypracowanie tego samego rezultatu kosztuje ją coraz więcej wysiłku.
Dzięki coachingowi biznesowemu można:
– zbudować autorytet przełożonego i wsparcie relacji w zespole do celów biznesowych,
– wyznaczyć cele indywidualne i zespołowe, które przyniosą wymierne rezultaty,
– zaprojektować wartości i zasady funkcjonowania zespołu, tak aby zwiększyć komfort i efektywność pracy,
– wypracować metody pracy z Klientami i kontrahentami, aby zwiększyć skuteczność działania i zaoszczędzić czas,
– przeanalizować styl komunikowania się w zespole, który sprzyja braniu odpowiedzialności przez poszczególnych pracowników,
– zaangażować pracowników i działy we współpracę,
– rozwiązywać konflikty międzydziałowe i wewnątrzzespołowe.